Co trzeba wiedzieć o diagnozie i terapii logopedycznej?
1. Kiedy należy udać się z dzieckiem do logopedy?
- Podczas artykulacji głosek s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, t, d, n dziecko wsuwa język między zęby lub ociera nim o wargę. W każdym wieku jest to wada, z której niestety się nie wyrasta. Im dłużej zwlekamy, tym bardziej wada się utrwala.
- Dostrzegamy zmiany anatomiczne w budowie narządów mowy dziecka lub mamy wątpliwość czy dziecko dobrze słyszy.
- Po ukończeniu 4 roku życia dziecko: wymawia głoski s, z, c, dz jak ś, ź, ć, dź; zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne, np. d na t (dom = tom), w na f (woda = fota), g na k (gęś = kęś), b na p (buda = puta); myli głoski dźwiękopodobne, np. c - s (sala = cala), sz - cz i inne.
- Dziecko zniekształca, zastępuje głoski innymi, nie znanymi w języku polskim, np. gardłowo wymawia głoskę r.
- Jeżeli nasila się problem rozwojowej niepłynności mówienia (zacinanie, powtarzanie sylab).
- Dziecko mówi nawykowo przez nos.
- Kiedy rozwój mowy dziecka:
2. Schemat powstawania głosek w procesie rozwoju mowy dziecka.
WIEK DZIECKA | ARTYKULACJA GŁOSEK |
pierwsze miesiące życia | powstają przypadkowe dźwięki tzw. głużenie |
ok. 6 miesiąca życia | powtarzanie usłyszanych dźwięków tzw. gaworzenie |
1-2 rok życia | pojawiają się pierwsze wyrazy: mama, tata, baba,dziecko wymawia samogłoski ustne: a, o, e, i, u, y oraz spółgłoski: p, b, m, d, t, n , a także zmiękczone: pi, bi, mi |
2-3 rok życia | pojawiają się proste zdania,dziecko wymawia samogłoski nosowe: ę, ą i spółgłoski: w, f, wi, fi, ś, ź, ć, dź, ń, l, li, k, g, ch, ki, gi, chi, j, ł, pojawiają się spółgłoski s, z, c, dz |
4-5 rok życia | pojawia się głoska r oraz głoski: sz, ż, cz, dż |
5-6 rok życia | utrwalane są głoski: sz, ż, cz, dż |
7 rok życia | technika mówienia opanowana |
3. Przyczyny problemów z wymową.
- Zbyt długie karmienie butelką.
- Zbyt długie ssanie smoczka.
- Ssanie kciuka.
- Dłużej utrzymujący się katar.
- Przerośnięty trzeci migdał.
- Problemy z przerośniętymi migdałkami podniebiennymi.
- Infantylny sposób połykania.
- Wada zgryzu.
- Zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe lub wędzidełka wargowe.
- Wczesna próchnica zębów mlecznych.
- Rozszczep podniebienia lub /i warg.
- Nieprawidłowe oddychanie.
- Niedosłuch.
- Dostarczanie nieprawidłowych wzorców wymowy (mówienie zdziecinniałe do dziecka).
4. Od czego zależy skuteczność terapii logopedycznej?
- Od rodzaju wady wymowy lub/i/ zaburzenia mowy.
- Od sprawności umysłowej dziecka.
- Od sprawności aparatu artykulacyjnego.
- Od prawidłowej kompleksowej djagnozy.
- Od systematyczności w uczęszczaniu na zajęcia logopedyczne i ćwiczeń z dzieckiem w domu.
- Od wczesnego rozpoczęcia terapii.
- Od aktywnego i świadomego udziału zarówno rodzica jak i dziecka w terapii.
- Od porozumienia terapeuty z rodzicem.
5. Od czego zależy czas trwania leczenia logopedycznego?
- Od rodzaju zaburzenia.
- Od rozległości deficytów.
- Od wieku dziecka, w którym zgłoszono je na terapię.
- Od współpracy terapeuty z rodzicami.
- Od systematyczności w ćwiczeniach z dzieckiem!
6. Kto wspomaga logopedę w jego pracy?
- Psycholog - określa poziom rozwoju wszystkich funkcji poznawczych i rozległości ewentualnych deficytów.
- Ortodonta - zbada budowę zgryzu i ustali program ewentualnego leczenia (aparat ortodontyczny, ćwiczenia, zabiegi).
- Laryngolog - zbada budowę jamy ustnej, nosowej, pomoże usunąć przyczyny problemów z oddychaniem (trzeci migdał, skrzywiona przegroda, katar, polipy), podetnie skrócone wędzidełko, zbada słuch.
- Foniatra - zdiagnozuje ewentualne problemy z głosem i ustali rodzaj leczenia.
- Pedagog - bada poziom umiejętności szkolnych dziecka: pisania (ortografia), czytania, rozumienia przeczytanych treści oraz podejmie pracę w celu wyrównania deficytów w zakresie wyżej wymienionych umiejętności.
- Pediatra - służy rodzicowi pomocą, w dotarciu do wszystkich w/w specjalistów.
7. Etapy korekcji wad wymowy.
- Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne w formie zabawy.
- Wywołanie prawidłowej głoski.
- Utrwalenie prawidłowej wymowy głoski w logotomach (sylabach) i grupach spółgłoskowych.
- Utrwalenie prawidłowej wymowy danej głoski w wyrazach (w nagłosie, w śródgłosie, wygłosie).
- Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski w zestawach wyrazowych, wyrażeniach dwuwyrazowych.
- Prawidłowa wymowa danej głoski w zdaniach (najpierw krótszych, potem dłuższych).
- Prawidłowa wymowa głoski w wierszykach, krótkich tekstach czytanych i mówionych z pamięci w gabinecie logopedycznym.
- Prawidłowa wymowa zaburzonej głoski w mowie spontanicznej.
Rodzicu!
Efekt terapeutyczny w korygowaniu zaburzeń mowy zależy w znacznej mierze od Ciebie:
Logopeda szkolny: Beata Motyl